اولین همایش ملی علوم انسانی در حکمت معاصر با محوریت علامه طباطبایی

1st National conference of Humanities in contemporary Philosophy with the focus on Allameh Tabatabai


جهت استفاده از کلیه امکانات و ارسال نظر در خصوص هر مقاله لطفا در سامانه کاربران وارد شوید.

اطلاعات مقاله
عنوان : چیستی فلسفه دین و علم کلام
موضوع : ب) فلسفه / توحید / نبوت و وحی / معاد و حیات اخروی
سایر نویسندگان : جناب آقای امیرمحمد قاسمی (نویسنده مسئول)
کد مقاله : hcw1-01420097
ارائه دهنده : امیرمحمد قاسمی
متن چکیده : فلسفه دین که امروزه به عنوان یک علم شناخته می شود پیشینه چندانی ندارد . واژه فلسفه، گاهی به دین و یا احکام دینی اضافه می‏شود، که به معنای غایت و غرض یا فایده و نتیجه است؛ فلسفه از نظر مبادی، غایات و روش های معرفتی اقسام گوناگون و احیانا متضادی دارد، ولی یک چیز را می‏توان از ویژگیهای مشترک تفکر و شناخت فلسفی دانست، و آن عبارت است از بهره گیری از روش انتقادی و داشتن موضعی نسبتا بی‏طرفانه و دور از پیش داوری و یا داوری های صرفا عاطفی و ناشی از علایق غیرعقلانی و منطقی.شاید بتوان این مطلب را وجه مشترک شیوه بحث فلسفی به معنای عام آن دانست؛ هر چند ممکن است برخی از کسانی که خود را فیلسوف نامیده و یا به این نام شناخته شده‏ اند، فاقد چنین ویژگی باشند، ولی در چنین بحثهایی، استثناها معیار داوری به شمار نمی‏رود. با توجه به اینکه تعاریف متعددی از فلسفه و دین وجود دارد، طبعاً تعاریف فلسفه دین نیز یکسان نیست. تعریف مورد پذیرش از فلسفه دین در این مقاله عبارت است از: فعالیتی عقلانی یا در جهت معقولیت و توجیه مؤلفه ها و آموزه های اصلی دین و سازواری آن ها با یکدیگر و یا درجهت نفی آن ها و نیز ارزیابی نقادانه از آن ها. این مقاله می کوشد تا فلسفه دین و علم کلام را از نگاه نظریه پردازان مورد بررسی قرار دهد.
جهت ثبت نظر خود به سیستم وارد شوید !