اطلاعات مقاله
عنوان : زیباییشناسی رنگ در تصویرسازی با رویکرد شیخ اشراق
موضوع : د) موضوعات فکری فلسفی روز
سایر نویسندگان : سرکار خانم سمانه خان جانی خباز رشتی (نویسنده مسئول)
کد مقاله : hcw1-01020062
ارائه دهنده : سمانه خان جانی خباز رشتی
متن چکیده : هنرمندان گرافیست مسلمان در آثار خود همواره تحت تأثیر تفکرات معنوی و درونی خود بودهاند که مربوط به جهان ملکوت است . از آنجایی که رویکرد شهابالدین سهروردی در مورد فلسفهی اشراق با در بر داشتن مفاهیم ایرانی _ اسلامی نیز بر پایهی نور ، ظلمت و بازگشت نهایی موجودات به نور مطلق، شکل گرفته است. نور در فلسفهی وی دارای دو نقش وجودشناسی و معرفتشناختی است. ، به اعتقاد و دیدگاه وی عالم خیال در خصوص نور ملکوتی به نوعی با هنر اسلامی (قدسی) در ارتباط بوده است. زیباییشناسی به مثابه یک مفهوم و امر زیبا در رویکرد شیخ اشراق مشاهده میشود .هدف اصلی این پژوهش شناسایی مبانی نظری رنگ با رویکرد شیخ اشراق و کشف ارتباط هنرمند گرافیک با آموزههای تصوف است. در این پژوهش با رویکرد کاربردی_نظری به تحلیل نظرات شیخ اشراق و مقایسۀ تطبیقی آن با رنگ در گرافیک میپردازیم. سپس با استفاده از تکنیکهای تحلیلی - توصیفی تناظر ميان اندیشههای سهروردی با ساحت رنگ در گرافیک تبیین میشود. روش گردآوری اطلاعات مطالعه کتابخانهای و مراجعه به شواهد اسناد و مدارک تصویری است. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که استفاده از رنگ به کار برده شده در آثار گرافیست مسلمان نتیجه آموزههای عرفانی و صوفیانه ، مفاهیم شیخ اشراق به عنوان محتوا در جهت معرفی تصویر به مخاطب با کارکرد نمادین تأثیرگذار بوده است. زبان تصویر گویای این مفاهیم است.
جهت ثبت نظر خود به سیستم وارد شوید !