اولین همایش ملی علوم انسانی در حکمت معاصر با محوریت علامه طباطبایی

1st National conference of Humanities in contemporary Philosophy with the focus on Allameh Tabatabai


جهت استفاده از کلیه امکانات و ارسال نظر در خصوص هر مقاله لطفا در سامانه کاربران وارد شوید.

اطلاعات مقاله
عنوان : بررسی و نقد مبانی فلسفی نظریه عدالت جان روالز با ابتناء بر دیدگاه امام خمینی(ره) در باب این مفهوم و پیامدهای آن در تعلیم و تربیت
موضوع : د) موضوعات فکری فلسفی روز
سایر نویسندگان : جناب آقای ادهم خالدیان (نویسنده مسئول) ,جناب آقای احمد شریعتی ,سرکار خانم نشمین کاکی
کد مقاله : hcw1-00940054
ارائه دهنده : ادهم خالدیان
متن چکیده : چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی و نقد مبانی فلسفی عدالت جان راولز با ابتناء به دیدگاه امام خمینی در باب این مفهوم و پیامدهای آن در تعلیم وتربیت تدوین شده است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی و روش پژوهش از نظر گردآوری داده ها توصیفی - تحلیلی بود. برای جمع آوری داده ها از روش اسنادی و فیش برداری منابع مختلف و پژوهش های نزدیک به این پژوهش استفاده شده است. جامعه پژوهش کلیه کتب و منابع الکترونیکی در مورد عدالت از دیدگاه جان راولز و امام خمینی می باشد بود و نمونه پژوهش به صورت هدفمند گزینشی از منابع در دسترس انتخاب شده است. نتیجه پژوهش، با توجه به بررسی عدالت از دیدگاه جان راولز، وی معتقد است که اصول عدالت همان اصولی هستند که افراد تحت شرایط منصفانه و برابرآنها را بر می گزینند و از این رو، او از نظریه خود به عنوان «عدالت چون انصاف» یاد می کند توافق انسانها درشرایط منصفانه بر سر یک سلسله اصول کلی و سرنوشت ساز حایز اهمیت است و می تواند مبنای تصمیم سازی های بعدی قرار گیرد. در اندیشه امام خمینی عدالت و قسط نه یک غایت فردی، گروهی، طبقه ای یا مکتب خاص، بلکه یک غایت انسانی است. امام خمینی معتقد است فطرت انسانی در می یابد که عدل، منطبق با نظام هستی است و جویای آن گردیده و آن را می پذیرد. امام خمینی(ره) عدالت را لازمه اصلی در جامعه توحیدی و مطلوب می داند. در دیدگاه رالز نیز، عدالت نخستین فضیلت نهادهای اجتماعی خوانده شده است و جامعه بسامان و مطلوب راولز جامعه ای با شرط لازم عادلانه بودن است؛ لذا در این دیدگاه نیز عدالت مقدمه و روح توسعه است. آرمان جامعه مطلوب در دیدگاه امام به منظور ایجاد زمینه جهت تحقق قرب الی الله و سعادت مادی و معنوی بشر است، اما در جامعه مطلوب از دیدگاه راولز برقراری جامعه عادلانه جهت تحقق هدف نهایی افزایش رفاه مادی همگی افراد جامعه است.
جهت ثبت نظر خود به سیستم وارد شوید !