اطلاعات مقاله
عنوان : اقسام علیت در فلسفه علامه طباطبایی
موضوع : ب) فلسفه / توحید / نبوت و وحی / معاد و حیات اخروی
سایر نویسندگان : سرکار خانم حامده راستایی ,سرکار خانم فاطمه حسینی (نویسنده مسئول)
کد مقاله : hcw1-00590027
ارائه دهنده : حامده راستایی
متن چکیده : موضوع این مقاله اقسام علیت در فلسفه علامه طباطبایی است. علیت از مباحث مهم فلسفی است که سابقه آن به فلسفه یونان باز میگردد. موضوع اقسام علیّت از موضوعات مهمی است که در فلسفه اسلامی پرورانده شده و حکمای اسلامی به تقسیمات از علل رسیدند که مقرون به سابقه نبود. افزون بر مسأله علل چهارگانه و توضیح و تبیین اقسام هریک از آنها، بحث فاعل طبیعی و فاعل الهی، مباحث است که فلاسفه اسلامی آن را طرح کرده و نشان دادهاند که بسیاری از نتایج غلط و اشتباههای که در مسایل علت و معلول پیش آمدهاست، ناشی از فهم نادرست علیّت و خلط علیّت متافیزیکی و علیّت طبیعی است. در این میان علّت فاعلی مهمترین و اساسی ترین قسم از اقسام علل چهارگانه است از اینرو اهتمام حکمای اسلامی به این بحث بیش از دیگر مباحث مربوط به علیّت است. این مسأله از یک سو به دلیل طرح آن در مباحث خداشناسی و چگونگی فاعلیّت حق بر میگردد، و از سوی دیگر به مسأله تمایز فاعلیّت الهی و فاعلیّت طبیعی بازگشت مینماید. در این میان علامه طباطبایی با ژرفکاوی خاصی که داشت به تحلیل و تبیین نویی از اقسام نایل آمد.
جهت ثبت نظر خود به سیستم وارد شوید !