اولین همایش ملی علوم انسانی در حکمت معاصر با محوریت علامه طباطبایی

1st National conference of Humanities in contemporary Philosophy with the focus on Allameh Tabatabai


جهت استفاده از کلیه امکانات و ارسال نظر در خصوص هر مقاله لطفا در سامانه کاربران وارد شوید.

اطلاعات مقاله
عنوان : بازخواني گزاره هاي معرفت شناختي حكمت اشراق، جايگاه عقل و شهود
موضوع : الف) منطق و متدولوژی
سایر نویسندگان : جناب آقای مير جمال الدين تقوي مقدم (نویسنده مسئول)
کد مقاله : hcw1-00750024
ارائه دهنده : مير جمال الدين تقوي مقدم
متن چکیده : یکی از مباحث مهمی که در حوزه ی نظام های فلسفی توجه خاصی به آن صورت گرفته است، مبانی معرفت شناسی یا شناخت شناسی است، در واقع در این فرآیند است که فیلسوفان نحوه ی نگرش خود به مباحثی از قبیل، صدق و کذب، امکان یا عدم امکان شناخت یقینی و همچنین توجه به ابزارها و منابع معرفت را به صورتی نظام مند و بر پایه ساختارهای هستی شناسی معرفی می کنند. از این رو با تکیه بر مبانی معرفت شناختی هر دستگاه فلسفی می توان آن را در بوته آزمایش گذاشت و به مرحله ی اعتبار سنجی در آن شاکله ی فلسفی رسید. نظام فلسفی اشراق نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. پر واضح است که بنیان گذار این مکتب فلسفی نیز، برای برپایی حکمت اشراق خود و نظامند کردن آن از ابزار هایی برای رسیدن به معرفت یقینی و شناخت حقیقی بهره گرفته است. با واكاوي نظام فلسفي سهروردي با اين مسئله رو به رو مي شويم كه در اين نظام فكري مبناي دريافت معرفت يقيني چيزي غير از مباني معرفت شناسي ديگر نظام هاي فلسفي مي باشد. در واقع سهروردي با طرح ريزي علم حضوري بنيان معرفت شناسي جديدي را در سپهر فلسفه ي اسلامي پايه گذاري مي كند و فلسفه ي اشراق خود را بر آن استوار مي سازد. از این رو در تلاشم در اين مقاله به بررسی نظام معرفتی شهاب الدین سهروردی در چارچوب حکمت الاشراق بپردازیم و بر اساس آن جایگاه عقل و شهود را در شاکله ی این نظام معرفتی تبیین کنیم. نتيجه پژوهش حاضر حكايت از اين دارد كه در نظام معرفتي اشراقي سهروردي، شهود مبناي دريافت معرفت يقيني است و عقل در مرحله بعد، جايگاه و نقشي تبيين كننده دارد.
جهت ثبت نظر خود به سیستم وارد شوید !