اولین همایش ملی علوم انسانی در حکمت معاصر با محوریت علامه طباطبایی

1st National conference of Humanities in contemporary Philosophy with the focus on Allameh Tabatabai


جهت استفاده از کلیه امکانات و ارسال نظر در خصوص هر مقاله لطفا در سامانه کاربران وارد شوید.

اطلاعات مقاله
عنوان : بررسی و نقد مکتب تربیتی لیبرالیسم با تأکید بر مناسبات نظام های سیاسی و آموزشی از منظر حکمت توحیدی
موضوع : ج) انسان / حکمت عملی / جامعه و سیاست
سایر نویسندگان : جناب آقای جاوید شورچی گلنگدری ,جناب آقای محسن ایمانی نایینی (نویسنده مسئول) ,سرکار خانم معصومه صمدی
کد مقاله : hcw1-01480102
ارائه دهنده : جاوید شورچی گلنگدری
متن چکیده : هدف اصلی این پژوهش بررسی مکتب تربیتی لیبرالیسم با تأکید بر مناسبات نظام‌های سیاسی و آموزشی است که طی آن، مبانی لیبرالیسم شامل: «محوریت انسان‌»، «باور جهان مادی»، «اعتبار عقل علمی» و «ارزش بنیادین آزادی»؛ اصول لیبرالیسم از جمله: «فردگرایی»، «کثرت‌گرایی»، «تساهل و تسامح»، «جدایی دین از سیاست»، «اصالت سود»، «عدالت معاوضه‌ای» و «قانون‌مداری»؛ تکالیف نظام سیاسی لیبرال مانند: «مداخله حداقلی»، «حفظ آزادی آکادمیک»، «توسعه آموزش همگانی»؛ وظایف نظام آموزشی لیبرال نظیر: «تربیت مدنی»، «آموزش عملی‌ـ‌کاربردی»، «تربیت انسان آزاد»، «پرورش عقل» و «برنامه درسی سکولار» از منظر حکمت توحیدی بررسی و نقد شده و مبانی، اصول و مناسبات مقبول ارائه شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از منظر حکمت توحیدی، به‌ترتیب، بر مبانی مکتب تربیتی لیبرالیسم، به‌استناد: «برهان حدوث»، «براهین علت‌ومعلول و حرکت»، «تقیید عقل علمی»، «محدودیت آزادی منفی»؛ بر اصول لیبرالیسم به‌استناد: «ضرورت توجه توأمان به فرد، جامعه و ملاک‌های ارزشی»، « اصول محال بودن تناقض، عليت و هوهويت و تشکیک در ایصال کثرت‌گرایی به سعادت»، «تناقض اصرار بر رویه‌های سکولار با اجتناب از گسترش ادیان»، «تعارض منافع فرد و جامعه با ارزش‌ها»، «ایجاد فاصله‌های طبقاتی» و «اهمیت اشراف کامل قانون‌گذار بر ابعاد زندگی»؛ بر تکالیف نظام سیاسی به‌استناد: «جدایی‌ناپذیری نظام آموزشی از حکومت و تخسیر غفلت از آن» و «تقابل آموزش همگانی با سایر اصول لیبرالیستی»؛ بر وظایف نظام آموزشی به‌استناد: «عدم کفایت آموزش شهروندان آزاد»، «غفلت از تربیت معنوی»، «بی‌توجهی به آزادی‌های موسع»، «تأکید بر عقل علمی و چشم‌پوشی از عقل دینی»، «بروز مسائل فردی‌ـ‌‌اجتماعی متأثر از آموزش‌های مادی‌» اشکالات اساسی وارد است.
جهت ثبت نظر خود به سیستم وارد شوید !