اطلاعات مقاله
عنوان : بررسی و نقد مکتب تربیتی لیبرالیسم با تأکید بر مناسبات نظام های سیاسی و آموزشی از منظر حکمت توحیدی
موضوع : ج) انسان / حکمت عملی / جامعه و سیاست
سایر نویسندگان : جناب آقای جاوید شورچی گلنگدری ,جناب آقای محسن ایمانی نایینی (نویسنده مسئول) ,سرکار خانم معصومه صمدی
کد مقاله : hcw1-01480102
ارائه دهنده : جاوید شورچی گلنگدری
متن چکیده : هدف اصلی این پژوهش بررسی مکتب تربیتی لیبرالیسم با تأکید بر مناسبات نظامهای سیاسی و آموزشی است که طی آن، مبانی لیبرالیسم شامل: «محوریت انسان»، «باور جهان مادی»، «اعتبار عقل علمی» و «ارزش بنیادین آزادی»؛ اصول لیبرالیسم از جمله: «فردگرایی»، «کثرتگرایی»، «تساهل و تسامح»، «جدایی دین از سیاست»، «اصالت سود»، «عدالت معاوضهای» و «قانونمداری»؛ تکالیف نظام سیاسی لیبرال مانند: «مداخله حداقلی»، «حفظ آزادی آکادمیک»، «توسعه آموزش همگانی»؛ وظایف نظام آموزشی لیبرال نظیر: «تربیت مدنی»، «آموزش عملیـکاربردی»، «تربیت انسان آزاد»، «پرورش عقل» و «برنامه درسی سکولار» از منظر حکمت توحیدی بررسی و نقد شده و مبانی، اصول و مناسبات مقبول ارائه شده است.
نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از منظر حکمت توحیدی، بهترتیب، بر مبانی مکتب تربیتی لیبرالیسم، بهاستناد: «برهان حدوث»، «براهین علتومعلول و حرکت»، «تقیید عقل علمی»، «محدودیت آزادی منفی»؛ بر اصول لیبرالیسم بهاستناد: «ضرورت توجه توأمان به فرد، جامعه و ملاکهای ارزشی»، « اصول محال بودن تناقض، عليت و هوهويت و تشکیک در ایصال کثرتگرایی به سعادت»، «تناقض اصرار بر رویههای سکولار با اجتناب از گسترش ادیان»، «تعارض منافع فرد و جامعه با ارزشها»، «ایجاد فاصلههای طبقاتی» و «اهمیت اشراف کامل قانونگذار بر ابعاد زندگی»؛ بر تکالیف نظام سیاسی بهاستناد: «جداییناپذیری نظام آموزشی از حکومت و تخسیر غفلت از آن» و «تقابل آموزش همگانی با سایر اصول لیبرالیستی»؛ بر وظایف نظام آموزشی بهاستناد: «عدم کفایت آموزش شهروندان آزاد»، «غفلت از تربیت معنوی»، «بیتوجهی به آزادیهای موسع»، «تأکید بر عقل علمی و چشمپوشی از عقل دینی»، «بروز مسائل فردیـاجتماعی متأثر از آموزشهای مادی» اشکالات اساسی وارد است.
جهت ثبت نظر خود به سیستم وارد شوید !